Årsmöte, Båtmässa och Modevisning

2013-03-05 - KSSS Blogg Så var årsmötet genomfört. Uppslutningen var rekordartad med totalt 175 personer på plats under middagen. Årsmötesformalian genomgicks, nya ledamöter i styrelse och kommittéer hälsades välkomna och gamla ledamöter avtackades.

Jag vill här gärna återupprepa tacket till alla de som på olika sätt var med och bidrog till KSSS verksamhet under 2012 både genom råd och dåd likaväl som finansiellt. Vi ser fram emot ett dynamiskt 2013, även om 2012 är en tuff måttstock att jämföra sig emot.

Årets höjdpunkt var att få höra Fredrik Lööf berätta om sitt och Max Salminens OS-guld. Det är en härlig karamell att få suga på i vintermörkret och i ljuset av att det var 34 år sedan sist för KSSS del så är det något väl värt att uppmärksamma. Eftersom Fredrik redan fått allt som klubben kan dela ut i form av utmärkelser hade ett specialpris tagits fram som överräcktes under kvällen som erkänsla för de  OS-satsningar han genomfört i sällskapets hägn. Det går inte att överskatta vilken betydelse Fredrik haft för KSSS under åren och det är vår förhoppning att han skall kunna tjäna som föredöme också för kommande generationer av elitseglare i sällskapet.

En annan stor händelse var att på ett extra allmänt sammanträde precis före årsmötet besluta om att tilldela Björn Hansen KSSS Rorsmedalj i guld. Denna har bara utdelats 11 gånger sedan 1938 och senast var 1998 då Fredrik Lööf och Stefan Winberg fick den. Björn har en diger meritlista inom matchracingen som kröns av segrar i Swedish Match Cup i Marstrand och år 2012 en andraplats i världscupen i matchracing. Dessutom är han ett föredömligt sympatisk person och ett gott föredöme. Hans duktiga besättning harangerades också vederbörligt under kvällen.

När detta skrivs går Båtmässan i Älvsjö in på andra veckan där man kan låta sig inspireras inför den kommande seglingssommaren. Glöm inte att besöka KSSS monter ASA:09!

Det seglas förvisso också på riktigt lite här och var i klubben även såhär i mars, bland annat är KSSS/Artemis Youth Team och tränar på Gardasjön under ledning av bland andra Fredrik Lööf och Martin Strandberg. Därtill är det naturligtvis full fart på Artemis i San Fransisco. Nästa stora Regatta för vårt Elitteam blir Trofeo Princesa Sofia på Mallorca i månadsskiftet mars/april. Spännande!

Slutligen vill jag gärna dra en lans för KSSS modevisning som i år kommer att gå av stapeln på Astoria den 21:a mars. Evenemanget håller nu på att fylla upp så passa på att boka platser eller bord (se mer info på hemsidan).

Och har du synpunkter eller åsikter är du alltid välkommen att maila mig på

staffan.salen@salenia.se

Staffan

Läs mer på Ordförande har ordet