Analys: Tisdag kväll

Så är det avgjort. I de flesta klasser i alla fall. Det är väl bara i SRS C som det kan finnas en möjlighet för Boj Boj att sno åt sig en pallplats. Maxi 77an Any Day är också på banan och har ju över 50 Nm kvar. Hon seglar i doublehandedklassen. På ”just nu”-lsitan är Any Day i skrivande stund (kl. 18:00) en bra bit ner i listan och beräknas nå målet vid tvåtiden i natt. Midnatt är dock gränsen för Any Day för att nå pallen.

Vinden har under dagen hållit i sig, och till och med ökat lite under eftermiddagen. Dock har det vridit lite mot SV. Men i stort sett ser jag inte att vindarna under dagen påverkat resultatet.

Ytterligare någon båt har brutit tävlingen. First 405 Irma Linnéa är den tredje att bryta. Endast tre DNF måste ju vara något sorts rekord det också. Nu är det ju en del båtar kvar på banan, men det är en mycket låg siffra. Och det tyder väl på att det inte varit allt för hårt där ute.

Lite om de olika klasserna då.

Classic avgjordes ju i går kväll, och där vet vi sedan tidigare att Ballad försvarade sin seger från förra året och därmed har de tre raka segrar nu. Dags för konkurrenterna att sättas stopp för Ballads segerrad nu kanske…

I ORCi A gick båtarna i mål under natten och nu har alla kommit i land där. Jacob Wallenberg spikade med sin Swan 42 Regina 2.0. De andra pallplatserna togs av två IMX 40. Du Soleil II knep silverplatsen knappt före FoXy Lady som ju låg före Du Soleil mest hela vägen. Runmarö-seglarna på Rush knep fjärdeplatsen och Carbonara spurtade in på femteplats. Carbonara är verkligen extrem på undanvind. Jag såg på trackingen under strckan från Visby där Carbonara, 38 fot, seglade ifrån Tokio som är 60 fot.

I ORCi B tog Västeråsbåten Stormsteg segern före favoriten Pro4u. Dessa två var i en klass för sig och det var sedan en timme ner till Estniska Reval Café som knep tredjeplatsen. Bakom var det oerhört tajt och en vilt spurtande Valdemasrvik fick nöja sig med fjärdeplatsen, en dryg minut bakom esterna. Valdemasrvik knep två placeringar från Alma och in till mål vilket är starkt då det antagligen rådde ganska lika förhållanden för alla båtar.Tyska Swan 441 Jeniffer som blev sjua var bara nio minuter från pallen.

I klass SRS A stog Svensk-norska Altus Power som segrare. Men en protest från tävlingsledningen förpassade dem till silverplatsen. I stället går segern till Arcona 430 L’Arc Bianchi med Lisa Fredriksson som skeppare. De var tvåa förra året och tog alltså ytterligare ett steg upp i år. Arcona 430 Zelma blir trea och Wonderboo får den så förhatliga fjärdeplatsen. Slagen med mindre än två minuter av Zelma.

I SRS B segrar Diva 39 Silverfågel klart. Det är väl tredje segern i rad tror jag. J/109 Matador trivdes bra i de öppna vindarna och seglade in på andraplatsen. Och huvudsponsorns VD Jonas Wiström tog tredjeplatsen med sin Grand Soleil 37 Amarone. För det mesta ser väl resultaten ganska väntade ut. Inga stora knallar direkt. Men är inte en av de största överaskningarna Bavaria 46 Primadonna på 12:e plats i SRS B? En riktig cruisingbåt med rullstor och för mig helt okända seglare. De låg 27:a vid Hoburgen drygt tre timmar efter Silverfågel. De är bland de snabbaste på hemvägen.

I SRS C är det ganska många båtar kvar på banan och vi ska väl inte bomma igen helt ännu. Citrus lär ta sjundeplatsen i mål, men Boj Boj har fortfarande några timmar kvar och kan klättra högre. Segrare, troligen, är X-332 Trixie. Tvåa är just nu Södertäljebåten Daiquiri med Gunnar Frostell. De har varit nära många gånger nu.Trea ligger Comfortina 38 Adeline och det är en liten överaskning för mig. Mina favoriter La Dolce Vita och Mithril blev femma och sexa. Bra det också i ett startfält på runt 50 båtar.

I SRS Doublehanded tog Pac-Man segern klart. Över två timmar till tvåan. Och Pac-Man tar så vitt jag förstår totalen i SRS också, vilket de gjorde även förra året. Tvåa i klassen har vi en Södertälje-båt i from av Jeanneau Sun fast 3600 Groovie och som trea smög finska J/105 Garbo in. Garbo låg 12:a vid Fårö och sexa vid Visby och där hade jag dålig koll.På fjärde plats slutar Arcona 430 Wilma med Henrik och Josefin Löwing, far och dotter. Även det lite överaskande för mig. Maxi 77 Any Day har klättrat ett par platser medan jag skrivit detta inlägg, och de har fortfarande 49 Nm kvar att segla. Pallen blir det inte, men fortfarande fins chansen till en hygglig placering.Och visst kan man segla Maxi 77 på ÅF Offshore Race! Får vi se flera små båtar nästa år?

Ungefär 40 båtar är kvar på banan. De flesta av dem går i mål inom ett par timmar. Blev det inte ett lite för snabbt race i år? Många tycker tydligen det är skönt att det gick snabbt. Kanske gillar de inte att segla ;-) Jag hade gärna sett att tävlingen tagit flera dagar ytterligare. Det är kul att sitta här vid datorn och följa seglarna, läsa kommentarer och räkna statistik.


tangosailing.nu drivs av Niklas Qvarnström