Djupanalys: SRS-klasserna

Så har turen kommit till genomgång av SRS-klasserna. Här är det nästan 150 båtar att hålla reda på. Storbåtarna i SRS Big Boat får dock vänta till ett annat inlägg då tillsammans med ORCi Big Boat.

Vädret….Ja, nu ser det ut som att det blir mest västliga vindar, som fram mot tisdag ser det ut att bli sydväst. Så de som inte rundat Hoburgen då får kryssa en bit. Mycket öppna bogar alltså, och max åtta nio meter. Sent på onsdag ser det ut att bli nordligt, så långsammare båtar kan få det lite segt på slutet. Jag ser ju gärna att det blir kryss. Mest för att tävlingen då tar längre tid och jag då får sitta vid datorn och följa tävlingen mera ….

Den ”lilla” klassen, SRS C innehåller drygt 50 båtar och det finns naturligtvis många som kan placera sig i topp. Trots det är det faktiskt bara en enda båt som har en klasseger från de fem senaste årets race. Finngulf 33 La Dolce Vita vann både 2012 och 2014. 2014 vann de också totalt i ORCi. 2010 blev det en totalseger i Watski 2star. I år blev de även trea på Ornö Runt, och tvåa på Lidingö Runt.

One Off-båten Mithril bytte ägare i våras. Båten hamnade i Stockholmsområdet i Rickard Isbys ägo. Rickard och Mithril fann varandra direkt de fina placeringarna kom omgående. Klass-seger på SeaPilot och klass-fyra på Lidingö Runt. Jag blir inte överaskad om Mithril kniper en pallplats i SRS C.

På 80-talet var Scampi en av de vanligaste båttyperna på Gotland Runt. Det var runt 20 båtar i Scampiklassen på den tiden. Numera är det bara en Scampi på startlistan. Boj-Boj med Peter Forslund. Boj-Boj var ju med redan på 80-talet, men jag har inte koll på hur många varv runt Gotland hon seglat. De tre senaste åren har Boj-Boj slagit sig in på topp-fem och så även 2011. Det är goda chanser till en bra placering i år också, men klassen lär bli utspridd och småbåtarna kan riskera att få segla i lättare vindar fram mot onsdag.

En annan av de mindre båtarna är Dehler 29 Citrus med Per Ovrén. Förra året blev det en andraplats i klassen, men då seglade de i doublehanded-klassen. Ombord finns även Victor Planting Bergloo, svensk mästare i Express. Citrus är en topp-båt, men precis som Boj-Boj är risken att vinden avtar på slutet innan de hinner i mål. Om nu prognoserna slår in.

Från Södertälje kommer en pålitlig topp-båt i form av Compis 363 Daiquiri med Gunnar Frostell vid rodret. Topp-tio-placeringar de senaste fyra åren och även en tvåa 2010. Tror det är 21:a gången Frostell seglar Daiquiri runt Gotland.

Några X-332 finns också med, och det vet vi ju att dessa båtar alltid är med i toppen av listorna. Trixie, Lady X och Xplorer är alla tre tänkbara på pallen. Xplorer vann tidigare i år Sandhamn Open, och Lady X blev klasstrea på SeaPilot efter Mithril och Funny Too.

Som vanligt ska jag ju välja ut tre kandidater och för klass SRS C blir det följande: One Off – Mithril, Finngulf 33 – La Dolce Vita, X-332 – Xplorer.

Hoppar vi sedan över till de lite större båtarna i SRS B så finns det även här bara en båt som har vunnit nån gång de fem senaste åren. Diva 39 Silverfågel med Pontus Brenter vann förra året. 2014 vann de också, men då i doublehanded-klassen. Och kliver vi tillbaks till 2009 så hittar vi även då en seger, och då vann de väl även totalt har jag för mig. Förra året totalsegrade de även på Seapilot 2star så Silverfågel bör vara den stora favoriten i den här klassen. Kollar man dessutom besättningslistan så finns det gott om seglingsskicklighet genom bland annat Kristian Hertzberg och Anders Karén.

En stark utmanare är Corby 33 Harken/Gransegel med Fredrik Bergström. De slutade trea förra året och de har visat tidigare att båten är snabb. Ombord finns också Mattias Gustafsson från Strängnäs med en och annan SM-medalj i Rival 22 och andra klasser.

Södertäljebåten Tiki Minos, Arcona 340 med Johan Karlsson har jag ju förståss bra koll på, och jag räknar med att de är med och tampas om en plats i toppen. Förra året blev det en fjärdeplats.

ÅF-bossen Jonas Wiström har i år valt SRS-klassen med sin Grand Soleil 37 Amarone. Tidigare har han mest seglat i ORCi-klassen. Kanske tror han att det är enklare att vinna i SRS. SRS-klassen innehåller fler båtar, och många är starka även här. Men Wiström brukar segla bra och kan nog utmana om pallen.

Ytterligare några som kan utmana om pallen är förståss X-332 Boxer, och J/109 Matador. Den senare ser nog gärna lite friska undanvindar.

Mina tre toppfavoriter i SRS B är: Diva 39 – Silverfågel, Corby 33 – Harken/Gransegel, Arcona 340 – Tiki Minos.

Så till de största båtarna i SRS A. Även här saknas det ”vinnare”. Bara en deltagare i klassen har en klass-seger de senaste fem åren, och det är Dehler 44 Ada med Johan Biörk. Trots segern så är det ingen favorit hos mig.

Jag tycker det är svårt att hitta några riktiga favoriter här. Många är så klart tänkbara på pallen, men vem ska vinna?

Den gamla Norlin-båten IT Advisor (Fast Food Sally) hade många fina placeringar för några år sedan, men på senare år har resultaten dalat. På nedgång?

X-35:orna brukar seglas väl, men till ÅF Offshore Race verkar många av teamen satsa på sponsorsegling och ”b-laget”. Bäst chans av X-35:orna har nog Dynamant med Per Tengå.

Farr 30 Happy Yachting med Pär Svärdson är en tänkbar favorit. Hemresan från Hoburgen i en eventuell frisk undanvind lär bli trevlig för en Farr 30. Fyra och trea de senaste två starterna.

Arcona 430 L’Arc III med Lisa Fredriksson slog ju till med en andraplats förra året, men tidigare har det väl inte gått strålande. Det finns dock gott om duktiga seglare ombord och en lång båt kan väl vara bra om det blir mycket öppet. Samma sak gäller förståss för Arcona 430 Zelma med Johan Zellman.

Svensk/Norska Altus Power är nog en båt vi ska hålla koll på. Det är ett blandat gäng seglare som tillsammans chartrat den norska 42-fotaren Al Capone. Att segla en ny båt är inte alltid enkelt, men så vitt jag förstår är också flera ur båtens ordinarie besättning med. Med tanke på den väderprognos jag just så kan det ju vara bra med en snabb båt som hinner runt Hoburgen innan vinden vrider till sydväst.

First 40.7 Naomi brukar jag ju skriva gott om inför tävlingarna. Och ofta blir det också goda resultat. Förra året slutade de nia i klassen och de har målsättningen att förbättra det resultatet.

Mumm 36 K-Yote nämner jag också. 12:a förra året och det kan de nog förbättra. Men då vill de nog ha mer kryss och mindre halvvind tror jag.

Kanske ska vi också ha lite koll på Wonderboo, Grand Soleil 42 med Thomas Ragnarsson som skeppare. I teamet ingår bland annat Pär Lindforss, Jonas Claesson, Odd Lindqvist, Lasse Bergqvist och Peter Scheu. Båten är ny för året och på Sandhamn Open blev väl resultatet inte så lysande. Men det tar några sjömil att lära sig en ny båt och segla ihop besättningen. Drar gubbarna åt samma håll så kan det leda långt.

Det är en svår klass att plocka ut tre favoriter i. De tre jag väljer känns inte solklara direkt: GP 42 – Altus Power, Grand Soleil 42R – Wonderboo, First 40.7 – Naomi.


tangosailing.nu drivs av Niklas Qvarnström