Red Bull Youth America Cup 2017

KSSS Artemis Youth Racing Team snart redo för den stora drabbningen - Bermuda och Red Bull Youth Americas Cup 2017.

Efter uttagningen i juli-augusti 2016 har laget fått en fantastisk resa i sin seglingsutveckling. Direkt sattes teamet på ett plan till Mallorca för att segla ett GC32 event, efter att uttagningen gjorts i M32. De unga herrarna fick segla ihop med delar av Artemis Racing Team.

Eftersom AC45T (den båt som de skall segla på tävlingen) ”flyger” behöver vi all tid vi kan få i ”foilande” miljö.

Efter Mallorca fick vi ytterligare en chans att segla ett GC 32 event i Marseille, där vi ”själva” fick förtroendet segla båten, med god hjälp av ett shore team från Artemis Racing, JR och Nisse Åkervall. Nils var med i laget RBYAC 2014. Sista dagen ”smashade” killarna in två andra platser i vindar upp till 20 knop, vilket var väldigt imponerande. Frank Cammas vann eventet.

Under vintermånaderna har killarna fått den fantastiska chansen att vara på Bermuda och träna med det ”stora” laget under olika perioder, och under Fredrik Lööfs ledning. Två seglare, Julius Hallström och Fritiof Hedström, har fått chansen att under våren vara där den längsta tiden. Julius Hallström fick aldrig åka hem och är nu med och tränar på sparringbåten till AC50:an.

Den sista veckan har teamet fått träning i KSSS M32:a och tävlade i WMRT kvalet i Långedrag i matchracing. Killarna gjorde en strong insats första dagen då allt stämde. Den andra dagen kom ”lack of” MR-kunskaper ikapp herrarna och de fick mycket stryk. 7–7 i matcher och nästan en semifinalplats, gav ändå en bra avslutning på hemmaträningen.

Enligt RBYAC reglerna får man bara träna sju dagar innan Red Bulls träningsläger som är den sista veckan i maj. Dit åker nu killarna den 23 maj. Efter den träningsveckan får man fysträna i två veckor innan det blir kval till finalen. Finalen seglas strax innan midsommar.

Ett laddat team bestående av Rasmus Rosengren, rorsman, Gustav Pettersson, taktiker, Marcus Anjemark, Julius Halström, Axel Munkby, Fritiof Hedström, Eddie Klemets, sist och minst, Marcus Höglander.

Ett stort tack till KSSS, Ework, Aston Harald och Artemis Racing för det stöd vi fått under uppladdningsperioden.

Text: Fredrik Lööf/Björn Johansson