Necesse del 1 - en vinnares återkomst

Detta är en historia om en dröm att segla Gotland Runt med den lite mindre plånboken, men med mycket kärlek, svett och skratt. Gotland Runt var ju en gång i tiden framförallt en familjekappsegling där man med vita dacron-segel startade ute vid Revengegrundet med sin familj eller kompisar tillsammans med 500 andra båtar.

Den här historien har sina rötter från den tiden, då nämligen Anders och Tore Lewanders pappa Rolf Lewander ägde båten Necesse och skördade stora framgångar. Necesse optimerades efter IOR-regeln, riggen höjdes och båten blev en vinnare. Både pappa Rolf och Anders (som minderårig skeppare) vann delsegrar och en totalseger i Gotland Runt. Med på den tiden var också Lasse Bergström som de flesta känner som uppfinnare av Windexen som fortfarande sitter i masttoppen på alla segelbåtar. Till historien bör nämnas att H.M. Konung Carl XVI Gustaf tagit en whiskey i sittbrunnen på Necesse. Vi pratar alltså om en båt med kunglig fägring.

Men åren gick och Necesse bytte ägare några gånger. Det är ungefär här tar den här historien sin början. När några kompisar fick möjlighet att rusta upp henne till gammal god glans.
Filip och hans två vänner Wille och Victor hade en Express som de seglat i två säsonger. De hade gjort några lyckade kappseglingar, bland annat en klasseger på Lidingö Runt, men de var sugna på en lite större båt. Problemet var att de inte hade så mycket pengar och insåg att om de skulle köpa en båt i mindre bra skick skulle det antagligen behöva läggas massor med tid för att få ordning på båten.

Just detta var inget som Filip tänkte på när en släkting ringde för lite mer än ett år sen och kort och gott undrade om han var intresserad av att ta över en gammal C&C 35, vid namn Necesse, byggd 1971, som annars skulle skrotas. Båten var visserligen segelduglig, hade en ny motor och många större jobb var redan gjorda, men det var fortfarande en lång väg kvar att få henne i kappseglingsbart skick.
Vännerna behövde inte fundera så länge innan de blev ägare av denna forna skönhet. Necesse blev lite av en räddning för dem när Coronapandemin bröt ut. Det fanns ju inget att göra så de spenderade i princip varenda helg med att arbeta på båten. Necesse hade ganska omfattande fuktskador och många av de jobb som gjorts var bara gjorda halvvägs.

Ganska snabbt efter sjösättning blev det uppenbart vad som gjort Necesse framgångsrik. För sin ålder är det en riktigt snabb båt. Hon är otroligt välbalanserad och seglar ifrån båtar som åtminstone till utseendet borde segla ifrån henne.
Vad som från början bara var ett kul projekt började bli någonting mer. De började känna ett ansvar inför Necesse och det blev ganska snabbt tydligt att deras mål skulle bli att ställa upp i Gotland Runt.

Inför vintern 2021 skrevs en gedigen lista över allt som skulle behöva fixas inför en havskappsegling. Genomföringarna behövde renoveras, däckslayouten rensas upp, segelgarderoben uppdateras, storskotsskenan bytas ut för att nämna några. Listan blev så pass lång att den blev jobbig att titta på, men vännerna var samtidigt målmedvetna och övertygade om att lyckas.

Det största bakslaget kom när vi masten togs ner och de insåg att aluminiumet var utsatt för omfattande korrosion, något som skulle kunna leda till ett mastbrott under ett hårt Gotland Runt.

Tillsammans la de pannan i djupa väck, ”Vad ska vi göra nu”? Att köpa en ny mast till en så gammal båt var uteslutet, det skulle kosta dubbelt så mycket som själva båten och den investeringen skulle de aldrig få tillbaka. Efter några veckors grubblande hittade Victor en i princip ny mast till ett förmånligt pris, som kanske skulle passa. Inte heller denna gång funderades det inte så mycket. De mätte lite på båten och skickade sedan handpenning på masten. Ett litet problem var att masten låg i Umeå, men som vanligt fokuserades det på lösningar istället för problem, och visst löste sig det också!

Nu återstod egentligen bara frågan: Kommer en gammal C&C 35 från 1971 hålla för en ny modern rigg? Båten har förstärkts på bästa sätt och beräkningarna pekar på att den ska hålla men sanningen är att denna fråga kommer få sitt finala svar när det börjar blåsa…
Det är lätt att bli nedslagen när den långa listan över allt som måste göras ständigt gör sig påmind. För att mota de här känslorna försöker vännerna att tänka på hur det kommer bli om de lyckas.
Tänk… tänk om Necesse åter får starta Gotland Runt, mer än 30 år sen senast? Tänk om hon också får göra det med en ny modern rigg och en fräsch och lättanvänd däckslayout? Tänk om vi lyckas ta Necesse tillbaka till toppen i svensk kappsegling?

Frågan som vi ställer till Filip, Wille och Victor är: kommer det att ha varit värt den här tiden ni lagt ner på att fixa upp en gammal båt?

Just nu har de lite svårt att svara på den frågan men rent generellt så känns det absolut som att det är värt slitet. För även om det varit jobbigt så har de under den här tiden lärt sig otroligt mycket om deras båt och om båtar generellt. Och även om det inte på något sätt varit gratis, så har de i slutändan fått så mycket tillbaka. Om projekt Necesse blir lyckosamt så kommer givetvis alla säga att det absolut var värt det.
Vi önskar Filip, Wille och Victor stort lycka till med att få Necesse klar och att resan runt Gotland går bra. Det första målet måste ju vara att ta sig i mål, men vi har ju förstått att det finns högre ställda mål än så…

Iohn Ryott

Följ Necesses pånyttfödelse på Instagram: @necesse35