ORC DH VM: Klabbe Nylöf ombord på Club Swan 36, Mini Ravenger
En båt som definitivt kommer hamna i blickfånget under ORC double-handed VM är Club Swan 36:an Mini Ravenger som seglas av Roger Samuelsson och Klabbe Nylöf. Mini Ravenger har seglats i Medelhavet i de racen där tex KSSS-teamet Regina 2.0 har kört de sista åren. I normala fall seglas Club Swan 36 med sju man ombord, nu skall besättningen minskas till två, samt förberedas för havskappsegling.
Just nu ligger Roger och Klabbe och tränar dagligen i Saltsjöbaden. Klabbe understryker att det är en hel del saker som måste justeras för att kunna segla en havskappsegling som Gotland Runt (kategori 3). Mantåg, kök, elektronik och revbart storsegel är några av uppdateringarna som gjorts. De övar på hur det är att segla båten på två, användandet av autopiloten och förstå sina och båtens begränsningar när de är vana att segla båten med full crew.
Klabbe känner vi som en av de mer rutinerade och allround kappseglare vi har i Sverige. Förutom att han driver Swan i Sverige har han varit med på en rad coola projekt, såsom trimaransatsningar, Volvo Ocean Race projekt, M32 och flera Med circuit racing.
Roger Samuelsson är en svensk entreprenör som har sin hemvist i Asien där han driver företaget SHL Group. Roger har många strängar på sin lyra, han är en stor motorsportentusiast där han bla har kört STCC. Roger har haft flera båtar i Medelhavet, Club Swan 50 Ravenger följdes upp av Club Swan 36:an Mini Ravenger.
Mini Ravenger är utrustad med ett storsegel en revbar fock samt en heavy jib. På undanvind har hon ett antal asymmetriska spinnakrar och en code på rulle. Klabbe tycker att ett viktigt ord är sjömannamässighet. Man måste vara smart i sina avvägningar, förutse vad som komma skall och inte vara alltför aggressiv.
Att det kommer att gå undan kan vi vara helt säkra på. En Club Swan 36 kan lätt nå farter uppåt 25 knop på undanvind. Klabbe är lite osäker på om de kommer kunna nå sitt ganska höga mätetal, det beror givetvis på förutsättningarna. Om de kommer ur skärgården på ett något sånär bra sätt tror han att de kan ha en bra chans till en framskjuten placering.
Som sig bör frågar jag Klabbe om han något roligt Gotland Runt minne att dela med sig av.
- Jag har så många roliga minnen, så det är svårt att välja ett, men jag kommer ihåg racet från 2008 när jag också seglade double-handed, då på trimaranen HiQ. Efter att ha seglat två varv runt Gotland träffade på den tyska 86-fotaren Morning Glory vid Salvorev. Nu blev det spännande att se vem som skulle ta line-honors i Sandhamn. Vi skulle in till Gustaf Dahlén, medan de kunde segla raka spåret. Vi trodde inte att vi skulle fixa det, men när vi möttes för rundningen av Almagrundet så såg vi till vår fasa att Morning Glory hade tappat masten. Vi vann, men dessvärre pga fel anledning.
Undertecknad tycker att det skall bli väldigt spännande att följa Mini Ravenger runt Gotland, en båttyp som skulle vara kul att testa att segla havskappsegling med full crew med.
Lycka till Roger och Klabbe på ert äventyr runt Gotland önskar vi på KSSS.
Iohn Ryott