En av de ambitiösaste besättningarna - Farr 400 Wetjob
Niclas Heurlin med Far 400 Wetjob är en av mest ambitiösaste ekipagen i årets Gotland Runt och snabbast i ORCi klassen i förra årets hårda segling. Här är deras plan.
Hur kom du på att skaffa en Farr 400?
- Efter många år av kappsegling i olika mer normala deplacerande båtar sökte vi en båt som kunde utmana och utveckla oss som kappseglare till nästa nivå. Farr:en är brutalt responsiv, den accelerera snabbt och man måste hela tiden segla den dynamiskt i trim och vinklar. Minsta lilla fel visar sig direkt, inte i tiondels knop utan svarare hela knop. Svårt, javisst, men också en närmast perfekt plattform att utvecklas och lära sig på.
En annan viktig faktor är att vi jobbar väldigt datadrivet. För att utvärdera vad som är snabbt eller rätt, använder vi data och analys för att komplettera känsla och tidigare erfarenheter. Inte så att vi slaviskt kör efter instrument och data men för att snabbare lära oss vad som är rätt.
Detta är en båt som ger och tar, som en stor jolle. Sedan måste man vara ödmjuk att inse att det tar många år att lära sig att få ut hela dess potential, många år av systematiskt arbete och många timmar på havet.
Vilka förbättringar? Du gjorde om kölen till förra året. Och i år?
- Under de nu sju säsonger vi nu tävlat med Wetjob har vi kontinuerligt förändrat och förbättrat saker. Det kan vara stora saker som kölutformning, roder eller segelgarderob. Men lika viktigt kan de vara små sakerna som ny placeringar av avlastare, block eller lösningar för att kunna värma vatten även när vädret är tufft. I år har vi fokuserat på lastkännare (loadcells) och nya segel.
Förberedelser?
- Under vintern har vi haft många träffar för att både jobba med teori och praktik. Många är med i Svenska Havskappseglingsförbundet och varit med på de många intressanta Go-For-Speed webinarierna som pågått under hela vintersäsongen. Under mars startade vi slutförberedelserna för sjösättningen till mitten av april. Vi har uppdaterat båten med ny elektronik och rensat ut gammal utrustning. Nu finns endast saker som vi använder eller måste ha enligt säkerhetsreglerna.
Förväntningar?
- Stora målen för i år ligger på distansrace såsom Gotland Runt, Baltic Sea Race, Visbypokalen och Åland Offshore Race. Våra förväntningar, eller snarare förhoppningar, är att givet att vi får rimliga förhållanden som passar vår båt så skall vi slåss om tätpositionerna. Många av tävlingarna har vi vunnit tidigare så vi vet att det går om förhållandena är rätt och att vi presterar på topp.
Besättning - roller?
- Vi har förmånen att segla med i princip samma besättning i flera år, vilket är en del av framgången. Vi är 7-9 personer i besättningen, lustigt nog, ju längre racen är, desto färre är vi ombord. Det blir för trångt annars. Vi försöker ha minst två personer på varje position för både avlösning och för att ha någon att kunna diskutera med. Positionerna är rorsman, navigatör, taktiker, stortrim, runners, två försegel-trimmers och två på fördäck. Någon är utpekad på respektive position, men sedan växlar vi runt för att bredda kunskap.
Vilka segel ombord?
- Det beror lite på vilken typ av tävling men på distansrace har vi normalt ett storsegel, 3-4 fockar, 5 spinnakers, 2-3 code-segel, 2 stagsegel samt stormsegel. Anledningen till att det är så många segel är mycket beroende på att det är en extremt lätt båt för sin storlek, vilket gör att fartskillnaderna mellan olika kombinationer blir påtaglig. Antalet segelkombinationer i vårt sailchart är cirka 20, vilket gör att det kan bli många byten på ett långt race.
Mätetal justeringar 2024?
- Vi kommer sannolikt ha något högre mätetal i år jämfört mot förra året beroende på lite nya segelval. Vi har en FR0 Code60 i brevet som ökar handikappet lite som vi har mest för IRC (Baltic Sea Race) som kanske driver upp det lite mot tidigare. Vi har även en ny Blast Reacher som vi seglar fritt flygande på peket i hårda halvvindsförhållanden. Vi har valt att förstärka våra styrkor (vilket är vinklarna 70-120 (TWA) i gärna lite hårdare vind (+14kn).
Nåt mera roligt?
- Under säsongen kommer vi ha några yngre seglare med från KSSS Ungdomsakademi för att kunna erbjuda dem upplevelsen av att segla en avancerad planande kölbåt i kontinuerlig fart på runt 20 knop när förhållandena medger det. Det kan skapa erfarenhet för yngre duktiga seglare att kunna ta sig in i havskappseglingsvärlden.
Tack för pratstunden och vi ses i Sandhamn Niclas!
/Curt Gelin
PS. Om Wetjob kan berättas att båten är ritad av amerikanska designfirman Farr, som tog fram Farr 400 efter succén med Farr 40 och med samma mål – spännande entypskappsegling. Produktion skedde i Dubai under överinseende av VO-essen Dee Smith och Claus Landmark. Till nyheterna hörde lyftkölen, som minskar djupgåendet till 1,98 m och riggen som är delbar för at gå in i en 40 fots container ihop med båten.
Data
Längd 11,80 m (38,7 ft)
Bredd 3,42 m
Deplacement 4 130 kg
Kölvikt 2 464 kg
Djup 2,90 m
Segelyta 81,54 kvm
Byggare Premier Composites, Dubai
Byggmaterial Kolfiber + epoxi
Byggd 2010 -
Design Farr Yachts