Det är onsdag morgon och vindarna nu är ganska lätta. Revengegrundet rapporterar nu på tidiga morgonen under en meter från sydväst. Gotska Sandön cirka två meter.
För de båtar som är kvar på banan blir det ett långsamt och ganska seg avslutning på racet.Väderprognosen visar dock på lite ökande fram på dagen. Men utanför Sandhamn kan det dröja till efter lunch innan det blir mer vind. Alla hinner inte in innan prisutdelningen ikväll.
Under det senaste dygnet har det varit avtagande vindar, men under måndagen var det nog ändå ganska bra vindar med runt 6 till sju meter från sydväst. Sedan från kvällen har det varit lugnt.
De flesta båtar är i mål. Men tre är kvar ute på havet i shorthanded-klassen. Även i ORCi B är det ett par båtar kvar. Dessa har mellan 20 och 40 Nm kvar till målet och det kan ta många timmar. Just nu verkar det som att det är de som ligger runt Almagrundet som har riktigt dålig vind.
I klass SRS C är det runt 25 båtar kvar på banan och vissa väntas nog inte i mål förrän tidigt på torsdagen.
Även i SRS B och A är det ett par båtar kvar på banan.
Trots många båtar kvar på banan väljer jag att göra en sammanfattning och sedan avsluta mina rapporter för den här gången.
I SRS Double handed är det favoriterna i topp. Jag spikade till och med de tre på pallen i mitt förhandstips. Tutalör! Började dock lite segt och har sedan seglat upp sig starkt på de öppna bogarna och tar en klar seger med två och en halv timme enligt resultaten på TracTrac. Finska JPK 10.30 AlmaVida blir tvåa och SunFast 3600 Groovie tar tredjeplatsen.
I ORCi A är det för mig lite oväntade resultat. Men tyska Elliot 52 Rafale var med i täten från början och tog segern 30 minuter före estniska Nola, en MAT 1220. Elliott 44 Matador blir trea. Swan 45 Katima som jag trodde på hamnade en bra bit ner på åttonde plats.
I ORCi B segrar JPK 1180 Garm med Per Roman in som segrare. Jag tror även de tar segern totalt i ORCi-klasserna.
Tyska X-41 Imagine blir tvåa i klassen. Men sedan hände tydligen saker under gårdagen då First 36.7 Team Pro4u är klar trea enligt TracTrac. X-41 Magic Mix tappar till sjätte plats. Då även Italia 998 Madonna och Dehler 36 Stormsteg tar sig förbi i en jämn lista.
I SRS C är det många kvar på banan, men de har inget med toppen att göra. Ingen av de kvarvarande kommer att ta sig in på topptio heller, mycket på grund av de avtagande vindarna.
Vinner gör här finska J/92 Jacutsi. En båt jag inte hade koll på innan. Omega 42 Oriole är dock ingen överraskning på andra plats. Däremot tycker jag att Linjett 37 Alina är en liten överraskning på tredjeplats. Favoriten Mithril är fyra och X-332 Sidekicks seglade upp sig på slutet och är sexa enligt TracTrac. Bland de som bröt finns här Scampin Boj Boj och Novan Cappuchino som båda kunde ha varit med högt upp.
I SRS B segrar Pogo 36 Boxer före två J/111 CAG och Valentina, men Figaro 2 Who Walley Rapide var bara några minuter bakom på fjärde plats. I övrigt är det många favoriter i topp här, men Aspect 40 Saga är kanske en liten överraskning på nionde plats i denna stora klass.
I SRS A var det klart redan igår att VO 70 Tschuss 2 vann. Har jag koll så är det de som tar totalsegern också, och som ni säkert har koll så slog de ju nytt banrekord.
Rán blir tvåa och amerikanska Cookson 50 Privateer är trea.
Jättebåten Revenger bröt ju tidigt här, och Beau Geste kom aldrig till start.
I Multihull, med bara två på startlistan, står vi utan segrare efter att Carbon Tiger bröt racet och Plus inte kom till start.
Samma sak på Visby-banans Spirit of Traditions där Swan 55 Luna seglade ensam i mål sedan Amoress brutit.
I Classic segrade ju som jag skrev i går Beatrice Aurore före Refanut.
I kväll väntar prisutdelning och fest. Vissa har nog firat lite redan nu. Och en och annan har som sagt många timmar kvar ute på havet fortfarande.
Totalt sett blev det en lugn start med ökande vindar där det kanske blev lite hårdare än många trodde. Första kvällen runt Svenska Högarna blev tuff för många. Sedan snurrade vinden runt ordentligt och lugnade ner sig. Och tisdagen bjöd ju på solsken och måttliga vindar.
Niklas Qvarnström
//Tangosailing.nu
Vi använder cookies på sajten för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av vår webbplats.