På söndag är det äntligen dags för årets Gotland Runt-start. Drygt 200 båtar lämnar då Sandhamn för race runt Gotland. Sandhamn ja. Starten på tävlingen är åter tillbaka i Sandhamn efter ett antal år med start inne i huvudstaden. Banan är också lite ändrad genom att båtarna efter start seglar norrut och rundar utanför Svenska Högarna innan äventyret fortsätter söderut mot Gotland.
Första dygnet ser ut att bli ganska blött när en front och lågtryck ska passera rakt över banområdet. Men vindarna lär inte nå samma styrka som under förra årets race. Prognoserna har sett lite knepiga ut och det ska bli spännande att se hur seglarna bemästrar dessa förhållanden.
I samband med starten väntas dock ganska lugna vindar, men under kvällen ökar. Fortfarande är de olika prognosmodellerna riktigt varierande. Kuling och bleke. Ostlig vind eller västligt. Jag skrev denna text till stor del på fredagen, men har försökt uppdatera lite nu på lördagen efter prognosuppdateringar. Men det hinner säkert ändras igen. Väder kan man inte lita på.
Deltagarantalet är lite större än förra året. Fler utländska båtar, och större båtar. Ett rekord slås väl när 175-fotaren Revenger startar. Det är den största båten i Gotland Runt historien. Klarar de också att slå banrekordet runt ön? Det är väl nånstans runt 26 timmar de ska segla på då från start till mål.
Precis som tidigare seglas det även på en kortare bana till Visby tur och retur. Där gör SRS Classic och Spirit of Tradition upp om pokalerna.
Här tror jag kampen står mellan Wallenbergs Refanut och Sahléns Ballad. Kanske kan även finska Circe blanda sig i kampen. Men just nu är vindprognosen för området väster om Gotska Sandön riktigt varierande beroende på vilken karta man kikar på. Allt kan hända.
Äldre båtar som inte riktigt är så gamla att de platsar i Classic-klassen får segla i Spirit of Tradition. Här gör den gamla 3/4-tonnaren Amoress upp med Swan 55 Luna och jag tror att det är fördel Luna. Tycker mig se en betydligt mer rutinerad besättning.
Hoppar vi sedan över till Gotland Runt-banan så börjar jag med en koll på flerskrovsbåtarna som i år bara är två. De va fler anmälda tidigare, men ett antal har klivit av när det närmat sig startdatum. Carbon Tiger och Plus har liknande SRS-tal, men är ganska olika båtar. Jag tror båda kommer att få det tufft under första natten och tar de sig runt hela banan så tror jag mycket talar för Carbon Tiger.
Double handed-seglarna är något fler än förra året. 30 båtar finns på startlistan och här är spannet i SRS-tal ganska stort, så de tävlande kan ha ganska olika förutsättningar under resan. En båt som alltid tillhör favoriterna är SunFast 3600 Groovie med Karl Jungstedt och Martin Rylander. De vann ju 2star tidigare i år, och även förra året. Bakom jagar förra årets vinnare Figaro 3 Tutalör! Men i år med en annan besättning, rutinerade Anna Drougge och Martin Angsell. Figaro 3 trivs ju ypperligt på friska öppna bogar.
Finska JPK 1030 AlmaVida tror jag också kommer att vara med och tampas i toppen av klassen.
SRS-båtarna är delade i tre klasser. I klass SRS C bör Rickard Isbys Mithril synas högt upp i resultatlistan. X-332 är en båttyp som ofta placerar sig bra. I klassen finns två och både Xplorer med Per Lundqvist och tyska Sidekicks ska vi hålla koll på. Några andra som man ska räkna med är förstås Scampin Boj Boj med Peter Forslund och förra årets vinnare Linjett 33 Alapocas med Johan Nordström.
Kliver vi upp till SRS B så tror jag J/111 CAG med Anders Frisk kommer att trivas med mycket undanvindar. En båt som alltid går bra är Arcona 340 Tiki Minos och de har kanske sin starka sida på en trolig kryss ner mot Hoburgen.
Grand Soleil 37 Amarone med Jonas Wiström har många topp-placeringar genom åren, men de väntar på en seger. Även de har väl sin främsta styrka på kryssen.
En båt som överraskade på mig på 2star var Figaro 2 Who Walley med unga Olof Holmberg. Båten lär ju passa bra i de lite friskare undanvindarna som väntas så de kan nog utmana om en topp-placering här.
Mumm 36:orna är ofta med högt upp, men kanske hade det passat bättre med lite lättare vindar.
När vi är inne på undanvindar så kanske jag bör nämna Pogo 36 Boxer också.
Kikar vi på de snabbaste SRS-båtarna så finns det en hel del meriterade namn i besättningarna. Jättebåten Revenger ska ju vara först i mål, men jag tror de får mycket svårt att placera sig på korrigerad tid. Pokalerna tror jag Ran, Beau Reste och Privateer gör upp om. Kan förra årets segrare Farr 400 Wetjob utmana? Jag tror de får svårt.
ORCi-båtarna tävlar i två klasser och här är det gott om duktiga seglare. I ORCi B har First 36.7 Team Pro4u med Patrik Forsgren vunnit fyra gånger sedan 2017. Jag tror de slåss om pallplatserna i år också, men jag håller danska X4.3 X-one med Kræn Nielsen som favorit. Båda dessa båtar har Ocean Race-seglare ombord. På Pro4u seglar rutinerade Roger Nilson och på X-one hittar vi norska Aksel Magdahl.
Det tre X-41:orna Magic Mix, Imagine och Oxygen lär nog också vara med i kampen om pallplatserna.
I ORCi A tycker jag att det är svårare att ta ut favoriterna, men Jonas Grandérs Elliot 44 Matador måste ju nämnas och sedan de tyska båtarna Swan 45 Katima och Knierim 49 Desna.
Sedan ska det bli intressant att se vad Infiniti 52 Tulikettu Radkik kan göra.
Som sagt, starten går på söndagen med första start klockan 14.00. Är ni inte på plats så sänds det live via YouTube. Länkar finns på annan plats här på Gotland Runt-sidan. Det blir också live-sända rapporter både morgon och kväll under tävlingens gång.
Jag kommer att skriva ett inlägg som publiceras varje morgon under tävlingen.