UCA – comeback kid - Gotland Runt 2024
Med våren i luften så har nedräkningen till Gotland Runt börjat på allvar och vi tar tempen på den hyperintressanta båten UCA, en Knerim 86 byggd 2002 och som efter en tid i dvala gör comeback under årets Gotland Runt.
Vi tog oss en pratstund med skepparen Steffen Mueller för att ta tempen på båt och besättning inför säsongen 2024.
UCA, som byggdes 2002 specifikt för Daimler Chrysler North Atlantic Challenge 2003, har under det senaste årets väckts till liv och efter en del lättsam segling i goda vänners lag fattades beslutet att på allvar återkomma till havskappseglingarna.
Vad kan du säga om båtens skick och träningsplaner?
- Båten väcktes till liv under 2023 och under vintern genomförde vi en omfattande renovering. Båten som nu ser ut som ny, har uppgraderats tekniskt och i skrivande stund förbereder vi transporten till Sverige och Gotland Runt. Båten är kvar i sin vinterförvaring så vi har ännu inte kommit igång med träningen. Vi bestämde oss också för att byta färg och hon är nu ommålad i grön metallic och hon ser ut som en åldrad discodrottning.
Hur ser planerna ut för 2024 säsongen? Några fler regattor inplanerade?
- Båten kräver en besättning om 18-22 personer och det i sin tur kräver en hel del organisation. Vi börjar med Gotland Runt och så får vi se hur det hela utvecklar sig.
Vad är optimala väder och vindförhållande för UCA? Vad hoppas ni se för väder och vind för en topplacering?
- Medelvind och jämnt tryck skulle vara bäst för oss, tyvärr har vi inte listat ut vem som kan hjälpa oss med väderbeställningen.
Teamet hur ser det? Har ni seglat tillsammans länge? Några svenskar ombord?
- Det finns inga svenskar ombord, merparten består av seglare i sin bästa ålder som stöds av några yngre killar, alla är väldigt angelägna och glada över att segla på en stor båt. Och framför allt är vi alla laddade för en härlig tid i Sandhamn.
Någon tidigare Gotland Runt erfarenhet i teamet?
- Några av killarna har seglat Gotland Runt tidigare år på båtar som ”Varuna”, ”Almost Nothing” och andra båtar. Efter din första Gotland Runt är du lika laddad att komma tillbaka och göra det igen.
I år går starten i Sandhamn och det är inget race genom Stockholms skärgård. Din syn på den här uppdateringen för 2024 års tävling? Skulle ni ha gynnats från att börja i Stockholm och tävla genom skärgården?
- För oss är det lättare att starta i Sandhamn för att undvika många manövrer på vägen ut genom skärgården. Det har dock alltid varit trevlig segling genom skärgården med mycket intressanta platser och fina naturmiljöer. Visst är det trevligt att förbereda båten i Stockholm och rent logistiskt är det lättare att starta i Stockholm Men vi ser mycket framemot att återigen får starta i Sandhamn och jag vet att vi kommer ha det super på Sandhamn.
Ditt bästa seglingsminne med båten?
- För många att berätta... DCNAC (Daimler Chrysler North Atlantic Challenge) var definitivt en upplevelse!
Under vårt samtal med Steffen framgår det tydligt att det är ett laddat team som kommer till Sandhamn med en imponerande båt och med ett välmeriterat team som kommer ge allt från start till mål!
Stort lycka till önskar vi på KSSS!
/Henrik Cavalli
KSSS Informationskommitté