Samverkan för minskad nedskräpning i skärgården

Tydligare ansvarsfördelning, bättre samarbeten samt lättillgänglig information och material till besökare. Det är nyckelåtgärderna som kan minska nedskräpningen och öka insamling i skärgården. De allra flesta skärgårdsbesökarna vill göra rätt val för miljön, bara de får rätt förutsättningar. Det visar en ny rapport från Håll Sverige Rent, Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) och Coca-Cola i Sverige.

Håll Sverige Rent, KSSS och Coca-Cola i Sverige har under sommaren, som en del av ett långsiktigt samarbete, genomfört en beteendestudie på ön Sandhamn, i Stockholms skärgård. I rapporten ”Pantbeteende i skärgården – vad hindrar besökare att göra rätt?” presenteras nu resultatet.

- Vårt mål är att samla in varje såld förpackning senast 2030 och det krävs samarbete mellan många aktörer för att vi ska lyckas och kunna göra skillnad. Vi vill vara en samlande kraft, för även om Sverige har bland de högsta återvinningsgraderna i världen så räknas varje flaska, säger Thérèse Sundberg, hållbarhetsansvarig på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Förändrade beteenden

En av rapportens slutsatser är att lättja och ouppmärksamhet är ett av hindren för insamling av flaskor och burkar, trots att de flesta skärgårdsbesökare vill göra rätt. Besökare upplever det som jobbigt att transportera sitt skräp tills man hittar en återvinning. En andra slutsats är att information är nyckeln till att uppnå ett önskat beteende, och en tredje att samtliga deltagare i studien ville göra rätt för sig.

- Vi delar ambitionen om en skräpfri värld och har krokat arm för ökad pantinsamling och minskad nedskräpning. I skärgården finns generellt sett utmaningar med avfallshanteringen och för att öka återvinningen av burkar och flaskor här behöver vi åstadkomma förändrade beteenden, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Rapporten betonar vikten av samverkan mellan offentliga, privata och ideella aktörer för att lösa de utmaningar som finns kopplat till insamling av pantförpackningar och med avfallshanteringen generellt i skärgårdsmiljön. Några av rekommendationerna i rapporten är att införa sorteringspåsar för besökare, att informera till och från skärgården och att samordna kommunikationen bättre.

- Vi hoppas att rapporten ska stimulera en bred diskussion om lösningar för att förbättra pantåtervinningen och avfallshantering i skärgården, och öppna upp för en ännu bredare samverkan mellan oss, båtägare och andra aktörer som tex, kommunerna, Skärgårdsstiftelsen, Returpack och hamnar i skärgården, säger Stefan Rahm, klubbdirektör på Kungliga Svenska Segel Sällskapet.

 

Fyra rekommendationer från rapporten:  

  • I skärgården hjälps vi åt. Rekommendationen handlar om att etablera bilden av att man som turist i skärgården behöver bete sig lite annorlunda jämfört med hur man gör hemma.
  • Sorteringspåse för besökare. Ett hinder för turister i skärgården är att det är svårt att sortera sitt avfall.
  • Informera vid ingången till skärgården. Skärgårdsöarnas isolerade läge kan vändas till en fördel då det finns ett par etablerade ”ingångar” till skärgården.
  • Harmonisera kommunikationen på ön. Det råder oklarhet kring vad man förväntas göra med flaskor och burkar.

Bakgrund

Under sommaren 2024 lanserade Coca-Cola i Sverige en insamlingskampanj för att betona vikten av att alla förpackningar samlas in. Genom ett långsiktigt samarbete med Håll Sverige Rent och Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) inleddes också en gemensam beteendestudie på ön Sandhamn med målet att minska nedskräpningen i skärgården, i samband med att världens största havskappsegling Gotland Runt inleddes. Sedan tidigare har flera gemensamma projekt genomförts så som skräpplockardagar och Re:imagined som syftade till att uppmärksamma havsmiljö med nya perspektiv på återvinning.

Om studien
Studien har undersökt hur infrastrukturen för avfall ser ut på Sandhamn, var pantkärlen står och var man hittar burkar och flaskor som hamnar utanför systemet. Det har även undersökts hur och var människor rör sig på ön, liksom skärgårdsbesökares beteenden kopplat till insamling av förpackningar. Studien har även omfattat plockanalyser av restavfall och pantkärl, intervjuer och observationer.