Stjärnbåten – Lökholmens första lägerbåt

Stjärnbåten har en väldigt speciell plats i många seglares hjärtan i den lite äldre generationen. Pelle Gedda, Pelle Pettersson, bröderna Sundelin, Peter Norlin med flera, har alla kappseglat många år i denna smått episka klass som fortfarande har en aktiv klubb vid Älgöbron i Saltsjöbaden.

I oktober 1913 bjöd Göteborgs Kungliga Segel Sällskap (GKSS) in till:

”Konstruktionstävlan för 15 kvm segelbåt afsedd till utlottningsbåt i sällskapets juniorafdelning”.

Varvsförmannen på Ängholmsvarvet Janne Jacobssons förslag ”Rymlig” vann GKSS-juryns gillande. Som ett resultat byggde Jacobsson den första stjärnbåten som döptes till ”Joyce”.

Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) presenterade året efter, 1914, ett eget förslag till juniorbåt men det var GKSS-båten som slog igenom. Båten blev en succé och nummerserien sträcker sig till över 500 (se listan nedan).

Stjärnbåten har typiska västkustformer och är klinkbyggd, vanligen i furu med översta bordet i ek. Den är plattgattad med utanpåliggande roder. Namnet stjärnbåt kom till genom att GKSS 1927 beställde 20-talet båtar som alla hade namn efter himlakroppar. Stjärnbåten fick sin slutliga utformning 1927–1928, då GKSS reviderade båten genom att förse den med däck, kapp och marconirigg för att bli klassad som en entypsbåt. På den tiden kostade en ny stjärnbåt med segel och allt strax under 1 000 kr, vilket motsvarar ungefär 25 000 kr i dagens penningvärde, vilket får sägas ganska överkomligt för en handbyggd träbåt.

Redaren Carl Matthiessen köpte ett exemplar och introducerade båten för KSSS. Stjärnbåten blev KSSS juniorbåt och på 1950- och 1960-talet när klassen var som störst hade KSSS ofta startfält på mellan 50 och 60 stjärnbåtar. KSSS junioravdelning tog initiativ till att förnya stjärnbåten 1965, vilket resulterade i stjärna 66, en moderniserad båt som hade spinnaker. Trots goda försök fick dock stjärnbåten svårt att konkurrera med plast- och plywoodbåtar, såsom Snipe, OK och 505. I slutet av 60-talet upphörde båten att vara KSSS juniorbåt och intresset för båten avtog.

Alla eller nästan alla de framgångsrika kappseglare som började sin bana på 30-, 40-, 50- eller 60-talet har kappseglat stjärnbåt. Det gäller Pelle Gedda, Pelle Pettersson, Stig Wennerström, bröderna Sundelin, Peter Norlin och många andra. Jörgen Sundelin lär ha lurat skjortan av göteborgarna när han i Långedrag i början av 60-talet ha gömt sin tredje besättningsman (den sk ösgasten eller kränggasten) i kappen tills strax innan start, varpå han triumferande kunde segla hem regattan, i den tilltagande vinden, med mer kilon på kanten.

På 1980-talet började några entusiaster i Sandhamn åter kappsegla med stjärnbåtar. De kallade sig ”Sandhamns Seglande Stjärnor”. Många av medlemmarna var mycket meriterade kappseglare.

När seglingarna i Sandhamn upphörde tog ett gäng i Saltsjöbaden tag i seglandet och bildade 1988 föreningen ”Stjärngossarne” som 1995 döptes om till ”Baggensfjärdens Stjärnbåtsseglare” (BSS). Flera båtar som närmast var vrak renoverades och i dag finns en liten flotta med stjärnbåtar som ligger vid Älgöbron. Än i dag, mer än 20 år efter att de gamla stjärnbåtarna började renoveras, kappseglas de flitigt. Under sommarperioden kappseglas de varje måndag och onsdag då vädret är lämpligt. I slutet av säsongen brukar armadan anordna en distanskappsegling till konstmuseet Artipelag. Kappseglingssäsongens höjdpunkt har varit OS-regattan (”Ostkustens Stjärnbåtsregatta”) med regattamiddag. I denna har ca 20 rorsmän med gastar från Stockholm, Göteborg och övriga Sverige deltagit under många år.

I Stjärnbåtsklassen får man segla med två eller med tre personer ombord. I lättvind seglas båten bäst på två, men i ordentlig vind är det bäst med tre för att kränga på kryssen och ösa på länsen.

De båtar som deltar i Stadhusregattan är nr 147 ”Staren”, nr 411 ”Labben”, nr 414 ”Vipan och nr 437 ”Lotta” och seglas då av besättningen från Havskryssaren ”Ballad”.

Den som är intresserad av stjärnbåten är välkommen att kontakta Baggensfjärdens Stjärnbåtsseglare, c/o Bo Snellman, Syrénparken 3, 3 tr, 133 35 Saltsjöbaden.

Längd överallt 5,50 m
Bredd 1,60 m
Djupgående 0,73 m
Deplacement 500 kg
Segelyta 15 kvm
Kölvikt 200 kg
Kölmaterial Järn
Költyp Långköl

SRS-tal: 0,698

0,698

Lista över alla byggda stjärnbåtar: https://www.stjärnbåten.se/regsb.htm

Tack till Bo Snellman för hjälp med text och bilder.

 

Iohn Ryott
KSSS Informationskommitté