Smart segling ger seger

Linjett 33 Alapocas segling 2023 visar att man kan segla, fullfölja - och vinna Gotland Runt med en vanlig familjebåt. Skeppare Johan Nordström menar att framgång beror på båt, besättning och beslutsamhet. Här berättar Johan och hans dotter Annie hur de och två kompisar klarade det hårda vädret.

Johan: Starten gick i svag vind, vi seglade lugnt, åt lunch tidigt, kompisarna Janne och Micke tog en lur, medan Annie och jag kryssade genom Oxdjupet, bytte snart till focken och kopplade extra skot. På Kanan tog vi rev i storen, tappade mot båtar som körde fullt, men vårt fokus var Fårö.

På kvällen ökade vinden, vi tog ner storen och fortsatte på halvvind för bara focken. Det gällde att hålla i sig och styra in i fullmånen tills vi plötsligt åkte ner i en vågdal, kom upp, men månen var borta! Jag hade seglat 45 grader ur kurs.

Vid Gotska Sandön tog stamgasten Janne över, vinden ökade, toppade 17 m/s, men vi tog oss genom natten till Fårö med mindre vind och sjölä. Av övriga båtar i klassen, var nu bara 50 kvar i seglingen.

Nytt väder gav bättre odds att komma förbi Hoburgen, inga 17 längre, bara 12, det hade vi varit med om förut. Alltså satte vi storen igen, revade focken och tuggade på. Om vi behövde kunde vi ju vända tillbaka till Fårö, resonerade jag.

Det blev en lång kryss längs ostsidan på Gotland, vi turades om att styra, äta och vila. Det värsta blir Hoburgen tänkte jag, tog på mig mera kläder och stoppade plastpåsar i stövlarna.

I soluppgången rundade vi Hoburgen, bytte till genua och forsade norrut när vinden vred och vi kunde sätta spinnakern. På eftermiddagen ökade vinden igen och vi fick fullt tryck. Vi var stöddiga och offensiva, det var sjukt kul att surfa med fullt tryck. Broachar ledde till kinesgipp och efter den näsbrännan tog vi det lugnt in i mål.

Annie berättar: I hamnen var många rädda inför 26 m/s. Pappas säkerhetsgenomgång innehöll även vad gör vi om vi behöver räddas med helikopter.

Starten gick i svag vind och efter Oxdjupet kom spinnakern upp en stund. På Kanan hade vi fock och revad stor, förberedda för vinden på havet.

Natten kom, vi tog ner storen, seglade halvvind, det var blött och stökigt, men det gick. Det blåste ”bara” 17 m/sek. Micke och Janne sov nere i båten, jag vilade i sittbrunnen medan pappa styrde. Han glömde att väcka mig i ett slag, och jag ramlade ner på durken.

Efter en lång kryss längs ostsidan på Gotland, rundade vi Hoburgen, satte genuan och snart spinnakern. Vi surfade fram i vågorna, det var jätteroligt, toppade 15,6 knop, solen sken, vi åt nötter och drack läsk. Sedan ökade vinden igen och det blev jobbigt. Efter tre broachar kom kinesgippen, jag försökte lossa skotet i hörnet, medan vattnet forsade in i sittbrunnen. Poof, sade min flytväst - inte alls kul. Vi släppte lina efter lina och till slut fick vi båten åt rätt håll igen.

Spinnakern gick sönder och åkte ner, upp med genuan. Försökte ta på mig torra kläder, men det var vatten i garderoben, på med länspumpen. Fasen, sade jag när även fötterna var blöta.

Vi seglade på mot Alma, åt paj och diskuterade om det blir gulasch eller purjolökssoppa i Sandhamn. Vi gick i mål 01:30, det blev Bullens korv medan Stad i ljus spelades och Trac Trac visades på storskärm. Av 185 båtar tog sig 22 i mål, vi vann klassen och kom elva totalt! I år igen seglar vi med Alapocas, det ser jag fram emot.

 

Nordströms tips

Säkerhet. Var trygg med båt och utrustning, elektronik, nödsignalering, skrovgenomföringar etc. 

Båt. För vår del är valet enkelt, familjen har en, som vi vet är trygg och hanterbar. 

Navigering, Vi har kört routing i Seapilot, med taktiken att ta långa benet först. Vi undviker hörn och risker, kollar vind och vrid, bestämmer rakt på, överbåge eller underbåge, följer vinklar och farter för båtar runt om på AIS.

Segel. Ombord finns genua 1, fock med rev och spinnaker. Förstagprofilen har två spår, vi släpper ner rullen och hissar direkt i fallet för att slippa eventuella bekymmer. Samtidigt kan det nya seglet sättas innan det gamla tas ner.

Besättning. Grunden är att ta hand om sig, vara beredd på att bli blöt och kall, trött, sjösjuk och hungrig. Sedan börjar det roliga - att kappsegla. På Alapocas seglar min äldsta dotter Annie, plus goda vännerna Jan Swartling och Michael Herre, vi har gjort tio Gotland Runt tillsammans. 

Mat. Ha med mycket mat, dryck och kläder. Var mätt och varm före start. Byt segel, reva tidigt och vänd om ifall det blir för jobbigt.

Vaktsystem. Vi har inget, utan vilar när vi kan. Före havet 2023 hade alla sovit, ätit och bytt om till torra, varma kläder.

Om Gotland Runt 2024. Med starten i Sandhamn blir Gotland Runt ett havsrace. Skärgårdsdelen var rolig, men svår, de duktiga drog alltid ifrån. På havet blir det lättare att hänga med på fart och vägval, tror besättningen på Alapocas.

Text av Curt Gelin