Recab sailing team (Karukera) – MAT 1220

Möt ett av de senaste och häftigaste tillskotten på Sveriges havskappseglingsscen, nämligen Recab saling team (tidigare Karukera) som kommer till start med sin splitternya Mark Mills ritade MAT 1220. Följ med på deras förberedelser och vad som gör Gotland Runt speciellt för ett gäng värmlänningar/västkustbor!

Det är alltid roligt att få nya coola båtar till Sverige, berätta lite om er nya båt, en MAT 1220?

Först och främst är det en planande gennaker-båt, så omställningen från vår gamla First 40 Karukera kommer bli en utmaning. Vi har utvärderat lite olika båtalternativ, och en sak var säker, det skulle bli en renodlad racer den här gången. I väntan på beslut och leverans så köptes två Melges24 som vi har snurrat runt i en del för att få en känsla för skillnaderna mellan spinn- och gennaker-båt.

Båten vi valde är ritad av Mark Mills och är byggd i Turkiet, hon är 12,20 i skrovet och vi siktar på en vikt runt 5600 kg. Hon har en inredning och bekvämligheter som varmvatten och en dörr till toaletten så även om hon ser snabb och slank ut så finns basala bekvämligheter. Det har som sagt varit en lång process med många, långa och bra diskussioner mellan teamet, varvet, konstruktören och segelmakaren. Detta för att sätta ”vår” prägel på henne och för att vi skall träffa rätt i helheten, där vi får med oss väldigt mycket som kommer göra inlärningsperioden snabbare och vi kommer träffa rätt med ratingen från start – detta blir en stor skillnad för teamet mot gamla båten.

Den nya båten kommer innehålla en del spännande teknik och lösningar, bla en helelektrisk drivlina med batterier baserade på återvunna EV-batterier, en delbar kolfibermast från Seldén, robusta och kraftfulla kommunikationslösningar från Recab och ännu mer av Big Data som gör att vi förhoppningsvis kommer komma i gång snabbare men också för att ta rätt taktiska beslut.

Namnet Karukera kanske några undrar över? En romsort eller?

Skepparens båtar har hetat så sen Hedenhös, och är ett bra ”varumärke”, så det var ett naturligt beslut att köra vidare under detta namn… Vi vill ju inte heller sabba för våra konkurrenter som kallat oss massa skojsigt under åren som spelar an på detta, exempelvis ”Kaos på Kreta” osv.. Det är mycket riktigt att det saluförs Rom under detta namn, och det kan ju hända att det ibland inmundigas sånt på after sails, men ursprungligen kommer namnet från ursprungsbefolkningen i Guadeloupe, de kallade sin arkipelag Karukera, det översätts ungefär ”the islands of the beautiful waters”.

Vi kommer dock att segla som ”Recab Sailing Team” i år efter att ha slutit ett avtal om samarbete med dem.

Ni seglade ju First 40 i ett antal år, är det samma gäng som fortsätter köra MAT:en?

Yes, det är i stort sett samma gäng som seglat ihop dom senaste fem-sex åren, tiden går fort. Det är en blandad grupp seglare från Värmland och Västsverige och däromkring. Vi har högt ställda mål, en otrolig beslutsamhet, focus och en vilja att utvecklas. Det är en ynnest att få segla ihop med dessa killar och tjejer.

Har ni kommit ut på vattnet ännu? Vad är skillnaderna att segla MAT mot att segla First 40?

Nä, inte riktigt ännu, båten anlände Sverige helt nyligen och det är en hel del lösa trådar och arbete kvar, men vi är i vattnet precis i skrivande stund (1/6), vilket givetvis är senare än vi vill, men det är bara ner med huvudet och kötta så vi får ihop alla trådar innan Gotland Runt och att det står rätt saker på displayerna på masten så ofta som möjligt.

Var ligger båten till vardags, blir det intensivträning nu för att få koll på polar och olika segelalternativ?

Det är ju lite flytande och beror på var vi skall segla men vi har basen i Kristinehamn där hon står just nu, sen har vi en plats och anknytning till GKSS också när vi skall härja runt på västkusten. Ett av huvudmålen med konceptet och satsningen är att båten skall gå att köra på landtransport, detta ger en flexibilitet vi kommer utnyttja mer från och med nästa sommar och planen är att förlänga säsongen, korta ner transporter och bocka av ett gäng bucket-list-seglingar.

Vi kommer sjösätta i Kristinehamn och CSS för shakedown för både båt, besättning, boat-handling och bocka av alla target-speeds och validera all data vi har med oss ner i vattnet.

Vad väljer ni att ha med för segel till Gotland Runt?

Det blir en ORCi-optimerad garderob framtagen av teamet, Mark Mills och med Henrik Ottosson på North Sails. De som hade ögonen öppna under GR 2019 såg oss labba med våra tankar och idéer kring detta på gamla Karukera. ORCi-mästerskapen kommer att bli mer fokuserade på distans och offshore och mindre kryss-läns så paketet kommer ha bra fartpotential så fort det inte är rätt i näbben. Helt klart är att segelgarderoben känns genomtänkt och sjukt spännande att sätta i gång att använda.

Hur ser seglingskalendern ut för 2023/24?

Gotland Runt då så klart, sen ett event på Marstrand. Nästa kappsegling blir ORC-VM i Kiel och sen kommer vi mest troligt avsluta säsongen med Tjörn Runt för lite jippo och roligt. Vi ser givetvis speciellt mycket fram mot VM i Kiel i augusti då vi hoppas att vi fått ihop vår game-plan tillräckligt bra.

När du tänker på Gotland Runt, vad tänker du på då?

Ja, det är ju väl seglingens Vasalopp, alla är där och det är långt. Det är klart att det är en av kalenderns höjdpunkter och att teamet är otroligt taggade för årets upplaga. Sen är inramningen med race-village innan och Sandhamn och allt som händer runt omkring också starkt bidragande anledning att vi kommer tillbaka, ett riktigt bra event. Seglingsmässigt är det också svårslaget med djungel på väg ut med luriga förhållanden och tight segling för att sen sträcka ut efter Alma ner mot Gotska, det är en rackarns kul segling helt enkelt. Vi är ju speciellt sugna på lite tuta på väg hem från Hoburgen av förklarliga skäl.

Hur många Gotland Runt har ni kört tidigare, har ni några speciella minnen?

Åh, det är många, alla i teamet har gjort minst två i alla fall och vissa medlemmar förmodligen 20st. Personligen tycker jag vårt senaste GR var en upplevelse, med stundtals lätta förhållande och spännande och tät racing varvet runt, samt att teamet var otroligt samspelat och att vi drev båten 100% hela varvet runt, det är den känslan vi siktar på 2023!

Stort tack till Niclas Dahlgren för att du tog dig tid att svara på våra frågor. Det skall bli väldigt roligt att följa er på årets race! Lycka till.

Iohn Ryott
KSSS Informationskommitté