Ordförande har ordet

2021-10-13

Kära medlemmar,

OS-silver x 2: Hurra, hurra, hurra!

Jag hoppas ni är minst lika stolta som jag, styrelsen, kansliet och Elitrådet är.
Årets framgångar på OS i Tokyo är något vi som klubb tillsammans med våra fantastiska elitseglare skall njuta av länge! Som ett minimum, till OS 2024 i Frankrike!

Utöver OS, har vi också haft en helt strålande säsong som vi nu försiktigt lämnar bakom oss, dock med förhoppningen om att vi hinner ses kring ett flertal träningar och kappseglingar innan hösten tar ett mer tydligt grepp om vår vardag. Vi tänker oss dock även att under hösten och vintern erbjuda våra medlemmar ett intressant innehåll, både digitalt och fysiskt, så långt som omständigheterna tillåter oss. Trots att det är höst, tycker jag att det börjar ljusna, på den pandemiska himlen!

Sommarsäsongen har varit synnerligen intensiv. Efter en härlig vår med träning i Saltsjöbaden och Ranängen, lyckades vi med minsta möjliga marginal få vår nya hamnanläggning på Kungl. Djurgården på plats. Dagarna efter vi fått bojstenarna utlagda, så anlände de fem VOR65:orna som del av The Ocean Race Prologue till Stockholm. De välkomnades av KSSS juniorer, KSSS elit samt Isabella Lövin som tog särskilt ansvar för en stafettpinne på miljötema. En spännande start på vår nya hamnanläggning, som under hela säsongen därefter uppskattades av många och avrundades med en strålande lyckad flytande båtmässa.

2021 innebar att vi fick återigen leverera ett Gotland Runt, efter ett unikt uppehåll 2020. Det blev inte en komplett återgång till det tidigare formatet och det var sannerligen inte utan ansträngningar, men det blev ändå väldigt lyckat. Efter hårt arbete av många och en balansgång med nya och förändrande regler, så blev det till slut start från Fjäderholmarna för runt 200 båtar, varav många även besökt vår Djurgårdshamn innan start. På Djurgården fick vi också visa upp våra hamndrömmar på olika sätt, samt lite första smakprov på vad Stockholm Ocean Hub kan innehålla för framtiden: en hållbar mötesplats. Detta första år genom olika initiativ inklusive vår egen paneldebatt ”Connected to the Ocean”.

Efter GR kom en härlig säsong med många goda minnen. Ungdomarna som varit på våra läger på Lökholmen eller Långholmen, KSSS medlemmar som deltagit vid någon av våra eskaderseglingar och många som har besökt våra hamnar. KSSS medlemmar har även sedvanligt visat framfötterna på kappseglingar, på hemmavatten likväl som internationellt. KSSS lyckades återigen vinna Allsvenskan Segling, trots att vi nu valde att ändra lite på våra egna förutsättningar, till företräde för yngre talanger. När Seglingens Mästare nu i helgen skall genomföras är inte mindre än tolv utav lagen från KSSS.

Kappseglingssäsongen har bjudit på både nyheter och återkommande favoriter. Vi fick nöjet att se närmare 40 klassiska skönheter på Sandhamnsregattan, som i år förärades med ett ”Pre-Worlds” med klassiska 12 Meter från fyra länder.

Vi fick även stå värd för det helt nya konceptet; Svenskt Mästerskap i Sprint, där jag själv hade förmånen att vara funktionär. Sprint är ju ett fräckt, intensivt format, men korta banor, i sex tillhandahållna J70. Det blev en riktig succé både bland seglarna men även medialt där vi sände live från Saltsjöbaden hela helgen med spännande referat (se gärna igen på KSSS Youtube. Slutstriden stod mellan Kullaviks Marcus Westerlind vid rodret och vår egen Björne Hansen & Co. Denna gång drog Kullavik det längsta strået, men bara precis på sista undanvinden i finalseglingen.

Bland säsongens övriga höjdpunkter måste jag även få lyfta fram Olympic Class Regatta (OCR). Det blev en sann seglingsfest på Baggensfjärden när vi återigen fick välkomna närmare 400 seglare, trots viss pandemisk ovisshet in i det sista. Enormt kul att få följa evenemanget både på land, vattnet och medialt och med många framgångar bland våra yngre medlemmar.

I skrivande stund är jag på seglingskonferens i Barcelona med organisationen ICOYC (International Council of Yacht Clubs, se nedan) och i mina presentationer av KSSS påminns jag dels om vilket härligt internationellt nätverk seglingen erbjuder, men inte minst om hur stolt jag är över vår verksamhet. Bredden på vår verksamhet, vår långa historia, vår storlek, men även vår ungdomlighet. Ingen annan klubb i världen slår oss egentligen på någon av våra fingrar; det skall vi alla vara synnerligen stolta över.

Som ordförande vet jag också att denna starka position är främst möjlig tack vare er alla.
Du kan vara funktionär på någon av våra regattor, lägerungdom eller ledare på något av våra fantastiska läger, du kanske är en stöttande förälder eller har bidragit till vår nya Djurgårdshamn, du kanske representerar någon av våra uppskattade partners, du kanske jobbar på kansliet eller gör andra stöttande insatser. Ni bidrar alla på olika sätt och gör oss till just det stolta KSSS vi är idag. Tack!

Som alltid, om ni har några pigga idéer eller frågor som skulle gynna Sällskapets verksamhet, så är ni alltid välkomna att höra av er till mig via [email protected].

Seglarhälsningar,
Patrik

”För historien i framtiden”

Visste du att:

ICOYC, the International Council of Yacht Clubs, grundades år 2003. ICOYC är en sammanslutning av och för större segelklubbar i världen. Idag är 44 klubbar, från 22 länder, medlemmar i organisationen. Ambitionen är att på olika sätt lära från varandra, utveckla segelsporten tillsammans med utgångspunkt från just gemensamma samtal och erfarenheter, men även kunna erbjuda klubbarnas medlemmar olika värden. Ett sådan kan vara att välja att besöka någon av ”vänklubbarna” på era utlandsresor. ICOYC kommer också vidareutveckla det ungdomsutbyte som finns på sin agenda. Läs mer på www.icoyc.com

 

2021-06-01

Kära medlemmar,

Äntligen vår, äntligen lite ljusglimtar om möjliga lättnader från vår regering, äntligen OS-år! Nu ser vi fram emot en härlig säsong i vår skärgård, i våra hamnar, i våra träningsgrupper, på våra läger, på kappseglingsbanorna och kring kommande eskaderseglingar.

Vårens arbete inom KSSS har varit sedvanligt intensivt. Likt förra året har det inkluderat en viss balansgång jämte regelverket som ständigt ändras, men vi har aldrig släppt hoppet om att vi återigen ändå skall kunna leverera ett bra innehåll till våra medlemmar. Vi har fortsatt på det digitala spåret under våren, tex genom ytterligare några KSSS Studion (har ni missat något avsnitt, kan ni alltid titta in på vår Youtube kanal och komma ikapp; https://www.youtube.com/user/ksssfilmer/featured)

Det härliga är att ungdomarna i princip kunnat träna vidare oförhindrat, medan vi övriga mer seniora seglare har fått konvertera en och annan vårkappsegling till träning eller ”clinic”. Efter en lång vinter i ide tror jag dock vi alla ser all form av segling som ett underbart sätt att få hantera abstinensen sedan förra säsongen! Nu är vi igång!

Er klubb har återigen ett brett program att erbjuda, allt från ungdomarnas träning, uppskattade läger, andelsseglingen i J70, till kappseglingar av många olika slag. Ju längre in i säsongen vi kommer, desto mer troligt är det att antalet deltagare på kappseglingarna tillåts öka. Vi arrangerar nu snart KSSS Sandhamn Open där vi genom viss kreativitet ändå kommer kunna leverera SM i FarEast28, samt både en ”doublehanded” och en ”fullcrew” regatta. Vi har full förståelse för att alla inte plötsligt kan lägga om kampanjen till bara 2 personer ombord och lämna resten på kajen, men här har vi ändå lyckats få till en lösning för många. Vi tror dock verkligen på ljusare tider, dag-för-dag, vecka-för-vecka, så håll ut!

Gotland Runt är ju på många sätt en av våra främsta kappseglingar varje år; ”världens största årliga havskappsegling”. I år med fler båtar anmälda än någonsin sedan vi valde att lägga starten i stan. Ni anar säkerligen hur intensivt vi vill öppna slussarna och låta alla få ett tydligt besked samt välkomna samtliga till start. Vi är inte riktigt där ännu, ur ett folkhälso- och regelperspektiv, men vi har stora förhoppningar på att leverera någon form av kappsegling runt Gotland. Jag hoppas ni var med på vår digitala genomgång i veckan som gick. Vår ambition är att regelbundet återkoppla till er alla så snart vi har några relevanta nyheter. Jag är så tacksam för alla ideella krafter som på det mest ihärdiga sätt försöker hitta formerna för att leverera en kappseglingsupplevelse runt Gotland 2021. Jag har stora förhoppningar att det blir en kappsegling som går till historien på flera nivåer.

I övrigt tror vi återigen på en härlig sommar i våra hamnar. Jag hade personligen lyxen att delta vid hamnvakternas ”kick-off” i Sandhamn och jag njöt stort av att få träffa alla dessa engagerade, proffsiga och trevliga personer som är våra främsta ambassadörer i Sandhamn. Jag hoppas verkligen att ni, våra medlemmar, hinner med ett flertal trivsamma besök under säsongen.

Apropå hamnar, så jobbar vi fortsatt intensivt på ett av KSSS största initiativ på länge, nämligen med etableringen av en egen medlems-, gäst- och eventhamn på Djurgården (invid Junibacken). Vi har fått fantastiskt stöd av Kungl. Djurgårdsförvaltningen, av Stockholms Stad och Stockholms Hamn för att möjliggöra denna etablering. Utöver ett gott stöd av relevanta parter, krävs dock minst två till saker; vi behöver få relevanta tillstånd på plats och vi måste lösa en bra finansiering. Tillstånd kommer sökas på erforderligt sätt och vi hoppas på det bästa. Vår förhoppning är att redan 2022 få påbörja etableringen av denna hamn med ca 130 gästplatser. Det är dock mycket mer än en hamnplats för båtar.
Det är dels tänkt som en högst aktiv mötesplats för hållbara samtal. Hållbara samtal för ungdomar, för medlemmar, för näringsliv och politiker. Därtill kommer det finnas utrymme både för prova-på aktiviteter kring segelsporten, för unga och lite mer mogna, och många andra typer av evenemang. Vi hoppas på aktiv kappsegling i Nybroviken samt ett hamnkontor som kanske kan växa upp till någon form av mötesplats för våra medlemmar. Utöver tillstånd krävs dock finansiering och där har jag redan blivit påmind om den enorma generositet som finns bland våra medlemmar. Ett 25-tal medlemmar har redan sagt ja till att bidra till grundfinansieringen, vilket stärker klubbens möjlighet att förverkliga denna dröm. Därtill ser vi även fram emot att inom kort gå ut till samtliga medlemmar för att få till en komplett finansiering av hamnen; KSSS återintåg till Stockholm stad sedan vi lämnade Kastelllholmen (Skridskopaviljongen) 1919 och i god tid innan vårt 200-årsjubileumen 2030. Vi återkommer i frågan med en kreativ medlemskampanj!

Därtill är det, äntligen, OS-år! Som allt ser ut för stunden får våra OS seglare till slut ta sig över till Tokyo och kämpa mot den absoluta eliten om de främsta idrottsliga medaljerna.
Det är mäkta imponerande att KSSS till detta OS skickar inte mindre än 4 ekipage och 6 seglare. Det är rekord i modern tid och det är så klart en kombination av många faktorer.
En av dessa är det enormt starka stöd KSSS får av ett flertal medlemmar till vårt s.k. Elitråd, som i sin tur, både finansiellt men även genom coachinginsatser och mera, kan stötta elitseglarna på sin väg mot sin OS-dröm. Vi önskar dem alla stort lycka till och ser fram emot att heja på dem, denna gång främst digitalt!

Jag ser personligen mycket fram emot en härlig seglingssäsong 2021 och även att få se er alla någonstans kring vår verksamhet under sommaren. Har ni några pigga idéer eller frågor som skulle gynna Sällskapets verksamhet, så är ni alltid välkomna att höra av er till mig via [email protected].

Seglarhälsningar,
Patrik

”För historien i framtiden”

Visste du att:
1897 var året då KSSS klubbhus på Sandhamn blev klart och invigdes av Kung Oscar II. Det var dels hyllning till vår kung som det året firade 25 år på tronen. Utöver Klubbhuset så var det också det året som man kring jubileet inledde en lång kappseglingstradition som vi bevarar än i dag, nämligen Sandhamnsregattan. Ytterligare en unik händelse kan vi förknippa med 1897, det var nämligen det första året som Sällskapet tillät kvinnor att bli medlemmar. Året därpå var Kung Oscar II återigen på Sandhamn och kring regattamiddagen utbrast HMK i en skål till kvinnan: ”…hon som så väl i alla tider förstått att sköta skot och roder och med en obetydlig rörelse av det senare för fartyget åt det rätta hållet”. 1897 kanske inte är lika stort som när kvinnorna fick rösträtt i Sverige 1921, men är ändå ett tydligt exempel på att KSSS alltid varit framåtsträvande.