J-båten Svea seglar under KSSS flagg

KSSS har genom åren förärats med medaljer, bedrifter och spännande projekt, men det är inte ofta man får möjlighet att rapportera om en sådan här spektakulär händelse. J-båten Svea seglar under KSSS flagg, vilket var båtbyggarna Tore Holm och Gustaf Plyms dröm när hon ritades 1937.

Kanske är det en produkt av vår ovilja att fullt ut acceptera alla nya båtmodeller eller kanske är det bara så att skalan och elegansen hos dessa fartyg förblir oemotsagd inom segelsporten. Få säger emot mig om jag utnämner 1930-talets J-båtar som höjdpunkten av seglingsfullkomlighet. Svea, en av alla J-båtar designade mellan åren 1930 till 1937, är inte bara den längsta, nyaste och teoretiskt sett, kanske den snabbaste – men hon har ett av de mest mystiska förflutna.

I källaren hemma hos Birgitta Holm, dotter till båtkonstruktören Tore Holm, hittades en läderportfölj som innehöll ritningar till den då namnlösa båt som var tilltänkt att ta seglingens största titel till Sverige, America’s Cup. Tore Holm hade år 1937 tillsammans med landsmannen och båtbyggaren Gustaf Plym designat J-båten som 80 år senare skulle stå färdig under namnet Svea. Inte visste dem då att America's Cup inte skulle tävlas igen på 21 år, och aldrig mer i hantverk så storslaget som J-båtar. Än mindre kunde de ha föreställt sig att J-båtar under ett nytt årtusende skulle explodera i popularitet igen och att en holländsk man vid namn John Lammerts Van Bueren, skulle komma och knacka på Tores dotters ytterdörr och be att få se de där gamla planerna under trappan, sex decennier efter att de ritades. Birgitta kände då inte till skatten, alla de ritningar som låg bortglömd under trappan, men hjälpte John att ta dem till Svenska Sjöfartsmuseet, där de varsamt restaurerades. Bland alla dokument hittades ritningarna till Svea som var märkta ”KSSS J-båt”. Man kan säga att cirkeln nu är sluten, Svea har hittat hem.

Projektet att bygga Svea kantrade flera gånger om innan ett komplett aluminiumskrov hade byggts av holländska varvet Bloemsma. 20 år efter byggstarten färdigställdes Svea på Vitters Boatyard i Holland där hon sjösattes i januari 2017, dvs åtta decennier efter Tore och Gustafs första ritningar. Än idag har inga andra uppgifter om Svea hittats, varken på KSSS eller New York Yacht Club. Liksom andra moderna J-båtar så som Topaz är hon varken en restaurering eller en replica, utan en dröm som tillbringade 80 år i malpåse och som idag seglar bland sina systrar, de andra klassiska J-båtarna.

Dimensionerna på en J-båt är enorma. Svea mäter 143 fot (43,6 meter), har en en gennaker på 1000 m2, storseglet är 450 m2 vilket bara det leder till att kraften på storskotet är 14 ton.

Magnus Woxén som seglat på J-båten Topaz under de senaste åren kommer vara strateg ombord har varit med och rekryterat besättningen. Totalt kommer det vara runt 35 personer ombord, bland annat Jenny Gustavsson som deltagit på KSSS offshore clinic. Magnus berättar:
- Många duktiga svenska seglare kommer nu att få chansen att vara med och kappsegla på denna fantastiska båt. En stor del av besättningen kommer att vara från Sverige men vi har plockat in en del nyckelpositioner från tidigare J-båtsbesättningar. Programmet är satt för i år med första träning och kappsegling i juni på Palma och sedan Maxi Worlds på Sardinien i höst. Vi ser fram emot att vara fyra båtar på startlinjen i år och förhoppningsvis några fler under nästa säsong. I planeringen för de kommande åren finns även kappsegling i Västindien och America’s Cup i Barcelona 2024.

Vi är väldigt glada att välkomna Svea in i KSSS seglarfamilj. Vi återkommer med fler artiklar när äventyren börjar på riktigt i sommar.


J-klassen

J-klassens som seglar idag omfattar nio båtar, i ordning efter de datum de har sjösatts:

Shamrock V
Designad av Charles Nicholson, först sjösatt 1930 och ombyggd 2000

Velsheda
Designad av Charles Nicholson, först sjösatt 1933 och ombyggd 2006

Endeavour
Designad av Charles Nicholson, först sjösatt 1934 och ombyggd 1989

Ranger
Designad av Burgess/Stephens, först sjösatt 1937, senare skrotad, replica sjösatt 2003

Hanuman
Designad av Charles Nicholson, först sjösatt 1936 (som Endeavour II), senare skrotad, replica (Hanuman) sjösatt 2009

Lionheart
Designad av Burgess/Stephens 1936, först sjösatt 2011

Rainbow
Designad av Burgess, först sjösatt 1934, senare skrotad, replica sjösatt 2012

Topaz
Designad av Frank Paine 1935, först sjösatt 2015

Svea
Designad av Holm och Plym 1937, först sjösatt 2017


Iohn Ryott
KSSS Informationskommitté

Foto: Vitters Shipyard