Jenny Gustavsson ombord på J-båten Svea förbereder sig för Maxi Yacht Rolex Cup(2)

Fyra ståtliga J-båtar förbereder sig som bäst vid Costa Smeralda på Sardinien inför Maxi Yacht Rolex Cup. Vi tog oss en pratstund med Jenny Gustafsson som just nu lever sin segeldröm ombord på den numer KSSS-flaggade J-båten Svea.

Jag får tag i Jenny strax innan genomgången av de första dagens träning. Hon låter sprudlande glad och berättar om den fantastiska arenan som Porto Cervo vid Costa Smeralda på Sardinien erbjuder, med ljumma, stabila vindar och turkost vatten.
-       Idag har vi kört en del manövrar, lite kryss/läns och en del startövningar berättar hon.
Svea, med en rutinerad, men i sammanhanget oerfaren besättning, vann något överraskande Superyacht Cup i Palma med bara en veckas träning ombord på båten innan. Jenny berättar att hon gör lite av varje ombord, det kan röra sig om att flytta skotpunkter eller jobba med de kraftfulla elvinscharna. Hon tar sina order från taktikern ombord som är ingen mindre än Bouwe Bekking.
 
Ombord på Svea seglar imponerande 35 personer, varav fyra kvinnor. Två i den fasta besättningen och två i den sk tävlingsbesättningen. Jenny berättar att alltsedan hon deltog i KSSS offshore clinic 2019 ombord på Pro4u har hon blivit tillfrågad om flertalet roliga projekt. Just nu seglar hon på J/111 G.A.C. Att krydda detta med att vara med på Svea kan vi alla förstå är en riktigt häftig grej. Till vardags pluggar hon till byggingenjör på Örebros universitet.
 
När nu fyra J-båtar, Ranger, Svea, Topaz och Velsheda ställer upp på Porto Cervos vackra vatten vid Maxi Yacht Rolex Cup, kommer det att vara första gången som det är en fristående J-klass sedan 2014. Utgången är oviss, alla besättningar har liknande erfarenheter och framgångar från racing vid Porto Cervo. Velsheda har vunnit sin klass här 2009, 2013, 2019 och senast förra året 2021, medan Topaz vann 2018 mot Velsheda och Svea i Maxi-klassen.
 
Dimensionerna på en J-båt är enorma. Svea mäter 143 fot (43,6 meter), har en gennaker på 1000 m2, storseglet är 450 m2 vilket bara det leder till att kraften på storskotet är 14 ton.
-       Det gäller att man står på rätt sida när man hissar seglet, annars åker man överbord, vilket har hänt under träningen, säger Jenny.
Listan över tävlande båtar på Maxi Yacht Rolex Cup är minst sagt spektakulär. När Swan 65:or är bland de minsta båtarna av de 50 startande förstår man att det kommer att bli en imponerande syn. Här finns bla Mills60:an ”Flyingnikka” som baseras på America’s Cup teknik.
 
Vi önskar Jenny och hela Svea-teamet stort lycka till, vi håller tummarna att de följer upp spiken i Palma med en ny spik från Porto Cervo. Tack till Jenny och Magnus Woxén som varit hjälpsamma med att få ihop artikeln.
 
Följ Maxi Yacht Rolex Cup:
Web
Live i TracTrac
 
J-klassen
 
J-klassen som seglar idag omfattar nio båtar, i ordning efter de datum de har sjösatts:
 
Shamrock V
Designad av Charles Nicholson, först sjösatt 1930 och ombyggd 2000
 
Velsheda
Designad av Charles Nicholson, först sjösatt 1933 och ombyggd 2006
 
Endeavour
Designad av Charles Nicholson, först sjösatt 1934 och ombyggd 1989
 
Ranger
Designad av Burgess/Stephens, först sjösatt 1937, senare skrotad, replica sjösatt 2003
 
Hanuman
Designad av Charles Nicholson, först sjösatt 1936 (som Endeavour II), senare skrotad, replica (Hanuman) sjösatt 2009
 
Lionheart
Designad av Burgess/Stephens 1936, först sjösatt 2011
 
Rainbow
Designad av Burgess, först sjösatt 1934, senare skrotad, replica sjösatt 2012
 
Topaz
Designad av Frank Paine 1935, först sjösatt 2015
 
Svea
Designad av Holm och Plym 1937, först sjösatt 2017
 
 
Iohn Ryott
KSSS Informationskommitté