Swedish Challenge signing out
Genom ett unikt samarbete mellan KSSS och GKSS har två svenska team fått chansen att visa upp sig på den internationella seglingens största scen - America’s Cup. Direkt efter att damerna avslutat sina seglingar var vi några som fick chansen att komma lite närmare teamen i deras bas i Badalona en kvarts foiling från America’s Cup Race Village i Barcelona. Här berättar vi lite mer om satsningen.
Projektet Swedish Challenge powered by Artemis Technology startade under sena våren och för seglarna har det varit en intensiv period fram till seglingarna i september och oktober. Inte minst för våra OS-seglare Wilma, Rebecca och Lovisa som knappt hann kliva ur sina båtar innan de började drillas i AC40 simulatorn. Träningen har mestadels skett i Belfast där Artemis Technology har sin bas och sin kärnverksamhet, att utveckla foilande arbets- och transportbåtar. Företaget har en stark koppling till Sverige genom Ian Percy som är känd från Sveriges senaste America’s Cup-satsning 2017 på Bermuda.
Hur tog man ut seglarna?
Att forma teamet började med en öppen ansökningsprocess som genererade fler än trehundra ansökningar från hoppfulla seglare alltifrån Expresseglare till OS-medaljörer. Ur dessa sållades ett antal fram som gick vidare till testseglingar och simulatorträning. När detta var klart återstod ett ungdoms- och damteam, totalt engagerades ett trettiotal människor i projektet. Förutom seglarna byggdes det också upp en stab av tekniker och servicepersonal för att ta hand om teamets egen AC40 och inte minst processa den oerhörda mängd data som varje segling genererade. Ansvaret på att hantera seglarna låg på seglingscoacherna Kyle Langford och Fredrik Bergström.
Hur är det att segla en båt som mer liknar ett flygplan?
En AC 40 har fyra personers besättning. Rorsmännen sitter längst fram med trimmer bakom sig, alla kontroller sköts via knappar och drivs av elektricitet från båtens batterier (till skillnad från AC75 där skotningen drivs av trampande cyklister). Flyghöjden ställs in och regleras därefter digitalt via dator och en sensor under peket.
På frågan om vad som är den stora skillnaden mot vanlig segling skulle man kunna tro att seglarna skulle svara att det är de oerhörda hastigheterna, uppemot femtio knop på undanvindarna. Men nej.
Eftersom de rorsmän och trimmers är placerade på var sin sida om storseglet, ser varje sida bara halva banan. Alla seglarna och coacher var eniga om att detta ställer oerhörda krav på att kommunikationen mellan de två sidorna. Inte för lite och inte för mycket. Det handlar framför allt om att vara tydlig och konstruktiv, något som kräver träning och synkronisering. Trots att mycket träningstid läggs i simulatorn så är det stor skillnad på att komma ut på vattnet, känna vinden och båtens rörelser. Och förmedla det man ser. Emellanåt har man också kapsejsat, oftast som en följd av en ”pitch-pole”, ett dyk. Besättningen på läsidan hamnar då under storseglet och på frågan om detta inte var obehagligt var seglarna ganska eniga om att det inte var en stor grej, rorsman kliver ur och hjälper till att fästa rätningslinan från tenderbåten, trimmern sitter kvar och så rätar man upp båten och fortsätter segla. Storseglet består precis som på storasyster AC75 av två segel fästa på respektive sida av masten, det skapar inte bara en mycket effektivare profil, det ger också möjlighet att sätta en luftkudde i toppen mellan seglen. Denna blåses upp automatiskt och hindrar båten att slå runt helt. Trots en hel del vådliga vurpor i hög fart har såväl båtar som seglare klarat sig utan allvarliga skador. Mest stryk verkar vindinstrumenten längst ut på peket fått ta i vågor och när man trycker på lite för mycket på undanvind. Alla seglarna intygar att det varit en fantastisk upplevelse. För tjejerna som seglade Puig Women’s America’s Cup har det också varit ett historiskt event. Det var första gången sen 1851 som America’s Cup haft en damklass. Det var väl på tiden.
Vad händer nu?
Efter America’s Cup stänger projektet och än så länge finns ingen konkret fortsättning. Seglarna kommer att gå tillbaka sina respektive klasser eller andra sysselsättningar. Vi vet ju heller inte hur nästa upplaga av America’s kommer att se ut, det är ju en sak mellan vinnaren och utmanaren. Men vi hoppas att vi kan få se en svensk utmanare även i den stora klassen nästa gång. Vi vet nu att besättningsmaterialet finns!
Swedish Challenge powered by Artemis Technology
Womens team:
Wilma Bobeck
Julia Gross
Rebecca Netzler
Ida Svensson
Felicia Fernström
Lovisa Karlsson
Youth Team
Oscar Engström
Ludvig Lindqvist
Rasmus Alnebeck
Hugo Christensson
Oscar Andersson
Hanno Seifert
Felicia Fernström
Coacher:
Kyle Langford
Fredrik Bergström