VM i F18
VM fick en dramatisk och fartfylld avslutning under gårdagen med fyra race i stabila 5–7 m/s. Med tuff konkurrens, skiftande strömförhållanden och ett kompakt guldfält bjöds det på segling i världsklass. De svenska besättningarna stod för starka prestationer, även om en DSQ satte käppar i hjulet för en toppplacering.
F18 VM seglades under förra veckan i Nordwijk i Holland som ligger strax väster om Amsterdam ut mot Nordsjön. Lokaliseringen på en strand som är helt öppen för alla vindar som innehåller väst gjorde att tävlingarna fick ställas in flera dagar.
Fem seglingsdagar var planerade, men veckan inleddes med inställda tävlingar på måndagen och därefter en otroligt tuff dag på vattnet på tisdagen. Endast hälften av de tävlande nådde banområdet, och väl där bjöds det på ca 12 m/s och höga brytande vågor. Grundomgången blev inte klar förrän torsdagen och tävlingen avgjordes till slut med fyra race i ca 5-7 m/s på fredagen.
Totalt deltog 96 båtar som representerade 17 nationer med båtar från alla världsdelar. Det är kul att klassen är så livskraftig med en god åldersfördelning bland de deltagande. I år kändes också konkurrensen som högre i jämförelse med de senaste åren. På plats var fem svenska besättningar, varav fyra representerade KSSS.
Under den sista dagen med finalseglingar i guldfleetet ändrade fältet karaktär och blev mer kompakt. Bra fart på kryssen blev otroligt viktigt, och utrymmet för misstag betydligt mindre. Man kan summera det med otroligt kul segling.
För egen del var vi väldigt nöjda med de tre sista racen. Däremot behövde vi räkna en DSQ efter en protest där juryn ansåg att en styrbord/babord-situation efter starten var för tight, vilket kostade på i totalen.
Under veckan steg tempot i kroppen och vi kunde hitta tillbaka till den intima känslan för båtfart. Vi skulle behövt mer fartträning för att vara konkurrenskraftiga direkt när regattan startade. Träning på Baggen i all ära - detta är något annat.
I slutändan var det fyra australiensiska besättningar i topp, med Darren Bundock som vinnare. Deras förmåga att växla mellan höjdläge och fartläge på kryssen är imponerande!
Svenskarna slutade:
SWE 111, 17.
SWE 007, 30.
SWE 3, 32.
SWE 100, 34.
SWE 363, 45. (Seglade tyvärr inte sista dagen på grund av sjukdom).
Vid pennan: Jacob Lundqvist, ordförande Svenska F18-förbundet. Seglade SWE 111.