Fastnet Race och Admirals Cup 2025

Det klassiska havskappseglingen Fastnet Race firade 100-årsjubileum 2025 och i år var lagtävlingen Admiral's Cup tillbaka efter 22 års uppehåll. Fastnet Race, som seglas vartannat år, startade den 26 juli och lockade deltagare från hela världen, inklusive flera svenska besättningar. Samtidigt tävlade lag från yachtklubbar i två olika båtklasser i Admiral's Cup, där de samlade poäng från ett antal race som kulminerade i Fastnet Race som det avgörande racet. KSSS var

Årets Rolex Fastnet Race samlade vanns av double handed båten Léon, en JPK 1050 seglad av fransmännen Alexis Loison and Jean-Pierre Kelbert, en helt klart imponerade insats med tanke på att racet sträcker sig över 695 sjömil genom bitvis strömt vatten som kräver skicklig navigation för att dra nytta av strömmarna och inte riskera att bromsas upp, även passagerna av de så kallade TSS-zoner och att hantera den kommersiella sjöfart som korsar banan flera gånger gör Rolex Fastnet Race till en utmanande havskappsegling.
Alexis Loison vann även Fastnet Race totalt år 2013, då tillsammans med sin far Pascal i en JPK 1010.

Av de svenska båtarna placerade sig KSSS båt Nola bäst (Nola seglas av en internationell besättning där Estländaren Magnus Uudam är skeppare), med en 13 plats i IRC totalt (380 startande), och med en 6:e plats i klassen Admirals Cup 2.
Övriga svenska båtar;
Luft 16:e plats i klassen IRC 1
Magic Mix 28:e i klassen IRC 1
RAN 13:e plats i klassen Admirals cup 1
The Spirit plats 66 i klassen Double Handed.


I Admirals cup, där den avslutande seglingen var just Rolex Fastnet Race, vann Yacht Club de Monaco med laget bestående av Jolt 3, en TP52:a och Jolt 6, en Carkeek 42.
KSSS med båtarna RAN, en Carkeek 52:a och Nola, en Mat 1220 placerade sig på en 7:e plats av de totalt 15 startade teamen I Admirals Cup.

Aksel Magdahl, Navigatör på Nola berättar om deras Rolex Fastnet race:

”Vi kom ut lite dåligt efter starten, försökte för mycket på den favoriserade sidan med medström men där fanns ingen vind kvar för oss bakom de större båtarna från AC1 och AC2. Efter The Solent seglade vi rätt in i en regnby och fick ta igen det förlorade, därefter seglade vi bra på tidvatten där det var aktuellt. JPK båtarna är för snabba för oss i upwind men vi lyckades ta igen mycket på vänsterkanten/layline upp mot Fastnet och även i lättvindsförhållanden nära Fastnet där de andra verkade lite "trötta", vi träffade i alla fall bra på tryck och vindskiftningar där.

På downwind var det mer vår tur, särskilt när det blev mycket vind genom natten och vi seglade 100% igenom det. Vi pushade A2:an uprange länge och det blev bra för oss men till slut gav den efter så det var en period på näst sista morgonen förbi Scilly Islands i mellanvind där vi saknade lite drive på länsplatån. Vi använde trycket som fanns för att positionera oss relativt söder i Engelska kanalen medan vi väntade på att vinden skulle fylla mer i kanalen genom dagen och det blev mycket bra för oss, vi kunde därefter segla på port tack nästan hela vägen till mål.

Vid Alderney/kanalöarna är det ju mycket tidvatten, vi mätte upp till 8 knop emot där men jag tror vi hittade en optimal rutt genom det i förhållande till tidpunkten vi var där, vi tjänade i alla fall bra mot båtarna runt oss.

Totalt är vi mycket nöjda, kryssen till Fastnet (Från Lands End) var ju i längsta laget för att vår båt skulle kunna göra det helt topp men det blev till slut bra ändå.”

Tack Aksel för din rapportering från Nola under Admirals cup!